LXI. OVTT Keszthely – Autóbuszos túra a Kis-Balatonhoz 2014. július 26-án

Autóbuszunk Keszthelyt elhagyva Fenékpusza felé haladt. A Sármelléki út előtti kanyarodásnál még látni lehetett a Zala folyó utolsó hídját a Balaton előtt. Sármelléken át tovább haladtunk Zalavár felé. Jobbra elhagytuk a Récéskúti bazilika bevezető útját. Verőfényes napsütésben elértük a Kis-Balatonházat. A ház mellett a Cirill Metód emlékhely gondozott, ápolt területe mellett Szent Adorján-bazilika romjai találhatók. Az államalapító és egyházszervező Szent István király alapított Zalaváron 1019 után egy bencés kolostort, amely az első ismert alaprajzú templom. Maga a templom ötven méter hosszú, huszonöt méter széles volt, s ilyen korai időből egész Kelet-Európában nem ismert ekkora méretű istenháza.

A mellette lévő Millenniumi Emlékművet a zalai gyökerekkel rendelkező Makovecz Imre Ybl-díjas építész tervezte. Az emlékműben 2011-től látható a szintén Makovecz Imre által megálmodott Életfa, mely a megye településeinek összetartozását szimbolizálja. Ezért az Életfán a jelenlegi Zala megye településeinek számával megegyező, 258 levél található. Az emlékmű csúcsán az ősi székely-magyar szimbólumok: a Nap és a Hold, valamint a keresztény gyökereket jelképező kereszt látható.

Ezt követően idegenvezetőnk a Kis-Balaton házban ismertette a vizi létesítmény szükségességét és a kialakításának körülményeit.

Végre elindultunk a védett gáton, ahol a z élővilág megszokta az autókat, de elmenekül a gyalogosok elől. A gátról vízicsibék, kócsagok, hattyú családok a kicsikkel, gémek, kormoránok mutatták magukat. A Fekete szigeti kilátótól még réti sasok is mutatták magukat.

Többen kérdezték, az elszáradt fák a tűz áldozatai lettek-e. Nem a kormoránok (kárókatonák) végtermékei pusztítják el a környezetüket. A Diás sziget felé haladva a vízben vízitökök és tündérrózsák pompáztak. A II. ütem látnivalója a Fekete István emlékház és bepillantottunk „Matula kunyhó”-ba.

Időt nem veszítve siettünk Kápolna pusztára, ahol nagy élményt jelentett Európa talán legnagyobb bivalyrezervátuma. A bivalyok sárfürdőzését sajnos nem láttuk, de nem voltak szemérmesek, mert a vonulásukban gyönyörködhettünk.

A kijárat felé még a z ürgék birodalmában is gyönyörködhettünk.

A hivatalon napirendi pontokból már csak a Kányavári sziget látogatása volt hátra. A klasszikus, képekről jól ismert hídon a Búbos vöcsök tanösvényen lehet megismerni a Kis-Balaton egyetlen szabadon látogatható szigetét.

Utunk vége felé közeledett. Sármellék felé érve egy leszállni készülő repülő előzött minket.

Fenékpusztánál még rövid időre megálltunk Valcum római erődítmény romjainál.

Kis-Balaton látogatásunk remélem mindenkinek kellemes maradandó élményt nyújtott.