Lokomotív 424-es teljesítménytúra

2009. október 3.
25. Lokomotív 424 Teljesítménytúra – részletek

Az elmúlt 5 évtized alatt jelentősen megváltozott a magyar, és egyben a vasutas túrázás módja és rendszere. A hagyományos ország ismereti túrák, erőösszemérő és tájékozódási versenyek mellett kialakult egy szinte új sportág, a teljesítménytúrázás, amely hosszabb, 25-50, sőt 100 kilométeres távok folyamatos, szinte megállás nélküli teljesítését tűzte ki a résztvevők elé. A teljesítménytúrázásba kezdetektől bekapcsolódtak a Lokomotív TE fiatal turistái is. Az ilyen típusú túrázás népszerűségének növekedése magával hozta az új túrák rendezések gyarapodását. E gyakorlat jegyében született meg Szentgyörgyi Tamásnak és a Lokomotív „Cicőke” csoport néhány tagjának elképzelése, hogy egy újszerű vasutas teljesítménytúrát kell megrendezni. Az ötlet 1985-ben vált valóra, ekkor került sor az első 424-es teljesítmény túra lebonyolítására. A túra lényege az volt, hogy 24 kilométert kell az indulóknak 4 óra leforgása alatt teljesítenie egy megadott útvonalon. A túra jelképe a ma már történelminek számító híres 424-es gőzmozdony lett. A szintidőn belül teljesítők oklevelet, a háromszor teljesítők pedig díszes jelvényt kaptak.

A rendezők a teljesítménytúra útvonalát a magyarországi hegységek legszebb tájain igyekeztek kitűzni. Az útvonal teljesítésének követésére ellenőrzőpontok kerültek telepítésre, az időmérés pedig a célban történt. A jelentősebb szintkülönbségek miatt később a szintidőt 4 óra 24 percben állapítottuk meg. A túrán átlagosan közel 6 km-es óránkénti sebességgel kell haladni, hogy a kitűzött cél időben elérhető legyen. A vállalkozó kedvű fiataloknak és idősebbeknek a 424-es teljesítménytúra vonzó céljává vált, sokakat serkentett a szintidőn belüli teljesítés. A szűk időkeret mellett a túra nehézségét jelentette az is, hogy a 24 km mellett több száz méter szintet is teljesíteni kell.

A 424-es teljesítménytúrákat 1985 és 1996 között mindig más helyszínen rendeztük meg. Az első túrát 1985. május 18-án a Szárliget – Mátyás kút – Vitányvár – Szárliget útvonalon rendeztük. Csak emlékeztetőül említjük a „40 éves a Lokomotív TE” c. könyv ide vonatkozó beszámolóját, mely szerint nagyon rossz időjárási viszonyok között került sor a túrára, és azon a Győri MÁV DAC, a MÁVTI és a MÁV BVKH SC csapatai is részt vettek. Egyesületünkből a szintidőt 8 fő teljesítette. 1986-ban a Szokolya-Bőszob, 1987-ben a Piliscsaba – Klastromkút – Kopár-csárda – Piliscsaba, 1988-ban a Bánk – Becske, 1988-ban a Koldusszállás – Bajót útvonal következett. Ekkor már a túrát minden év októberének első szombatján rendeztük meg. 1989 és 1996 között, ekkor már Rósa László főrendezősége mellett hét alkalommal, felváltva a Budai hegyekben és a Pilisben kijelölt körpályán bonyolítottuk le a versenyt.

Az 1997. év több változást hozott a Lokó-424-es túra lebonyolításában. Ettől az évtől a Börzsönyben, a Szokolya vasútállomás melletti egyesületi kulcsos-háztól induló körpálya lett a túra útvonala, és a 24 km-es táv mellett bevezettük a Csóványost érintő 42 km-es távot is. Változás állt be a főrendező személyében, e tisztséget az óta Ispánovity Márton látja el. 1998-ban újdonságként bevezettük a 42 km-es távra kiírt “terep maraton”-t, a távot leggyorsabban teljesítő első három helyezett éremdíjazásban részesül.

Az 1997 és 2006 közötti időszakban, a növekvő számú konkurens túra ellenére, a Lokó-424-es túra látogatottsága, népszerűsége folyamatosan nőtt. A rendezői csapat, a Cicőke csoport áldozatos munkájának köszönhetően sikerült megőrizni a túra családias, barátságos légkörét, és ez megmutatkozott a túrán résztvevők számának emelkedésén. Meg kell említeni, hogy a társrendező VTSZ tagjai között kialakult egy teljesítménytúrázó tagság, akik rendszeres résztvevői az országos teljesítménytúra mozgalomnak is.

2004-ben rendeztük meg huszadik alkalommal a Lokó 424-es túra rövidebb 24 km-es távját. A távra 86 fő nevezett, a szintidőt 44-en teljesítették, ebből 19 fő volt a VTSZ tag. A sikeresen teljesítők részére 20. évfordulós kitűző, míg a rendezői gárda tagjai számára VTSZ és Lokomotív TE címerrel díszített sapka készült. A 42 km-es maratoni távra 92 fő nevezett. A 10 órás szintidőt belül 87-en értek célba, köztük 18 VTSZ tag. A túrát teljesítők közül tizenegyen kapták meg a harmadszori (hatodszori, kilencedszeri, stb.) teljesítést igazoló emlékjelvényt.

A 2006-ban a Lokó 424-es túra újabb fontos állomáshoz érkezett. A résztvevők száma első ízben túllépte a kétszáz főt, az általunk valamikor elképzelt álomhatárt. A két túratávra együttesen 219 fő nevezett, ami mintegy 10 százalékkal meghaladta az eddigi, 2003-as 192 fős részvételi csúcsot. A sikerhez nagyban hozzájárult, hogy túránk szerepelt a Teljesítménytúrázók Társasága által 2006-ra meghirdetett Negyedszázados Jubileum Teljesítménytúrázója túramozgalom programjában. A jubileumhoz csatlakozva „25 éves a teljesítménytúrázás Magyarországon” feliratú külön kitűzőt készítettünk, és adtunk át a túramozgalomban résztvevőknek. A 42 km-es távot leggyorsabban teljesítők külön érem díjazásban részesültek. A leggyorsabb teljesítő Szemerédi András lett, 3 óra 32 perces ideje mostantól az érvényes pályacsúcs.