Híradó 70-71

A Vasutas Természetjáró Szövetség Kiadványa (VTSz)

2013. II-III. negyedév    70-71 szám     Szerkeszti: Rósa László

A tartalomból:

Téli gerinctúra Velemtől Kőszegig

VTSZ közgyűlés Miskolcon

XVIII. Természetjáró Vetélkedő Miskolcon.

Beszámoló a regionális Vicinális túra Börzsönyben a gazdasági vasutak nyomában, utazás a szobi kisvasúton

Vicinális túra Zemplénben

VTSZ 2012 évi minősítése

Rövid beszámoló a Vasutas Turista nap 2013. április 13-i programjairól

Tavaszi csillagtúra Tata

Téli gerinctúra Velemtől Kőszegig

(2013. január 20.)

 

Hagyományaink szerint a vasfüggöny megszűnése óta minden év január közepén végigjárjuk a Kőszegi hegység magyar oldalán a hegygerincet. Már 23 alkalommal tettük meg a téli túrát, elindultunk huszonnegyedszer is.

Izgalmasnak ígérkezett a 2013. évi túra, mert országosan ítéletidőt jelzett a meteorológia. Pénteki napon még Vas megye útjainak több mint fele hó át fúvások miatt nem volt járható. Bíztunk benne, hogy vasárnap reggelre túránk kiinduló pontját el tudjuk érni. Előző évekhez képest szerény 24 fő vállalkozott a komoly kihívásnak számító túrára. Az időjárás valamennyire kedvezett, mert a szél elállt és nem kellett újabb hótorlaszoktól is tartani. A nagy hó miatt nagy körültekintéssel kellett az útvonalat megválasztani, mert csak néhány túrázónak volt hótaposója, nélküle pedig könnyű volt néhány helyen nyakig eltűnni a hóban.  Velemből a Szent-Vid kápolnáig az erdős részeken kevés hótorlasz fogadott bennünket. A kápolnánál „régi kerékpáros” túrázó ismerősökkel találkoztunk, akik idén gyalog jöttek a hegyre, és sajnáltak az útvonal miatt, mert úgy vélték nem teljesíthető. A Hörmann forrásig az erdészet által vadetetés miatt felszabadított úton jól lehetett haladni. Innen a tarvágások miatt nyílt terepen helyenként nagy hótorlaszokon haladtunk. Pihenőnél a termoszokból előkerülő forró teával és egy kis lélekmelegítővel frissítettük magunkat. A Vöröskeresztet elérve már jobb utunk volt, mert az erdészeti gépek részben letaposták a nagy havat. Az Óház-tetőn már kicsit Kőszegen éreztük magunkat. Ebben a kemény téli időben is tudtuk a természet szépségeit is élvezni. Megállapítottuk, hogy minden évben más arcát mutatta a hegység.

A túra végén már ezt is hagyomány szerint Kőszegen Zöldkapus vendéglőben forralt bor mellett melegedtünk fel, és pihentünk egy kicsit a több min 20 km túra után.

Megegyeztünk, hogy jövőre január közepén 25. alkalommal is neki indulunk a hegygerincnek.

 

Rábai Péter

 

 

Hókereső túra a Biai-hegyekben 2013. február 2.

 

Az időjárási előrejelzés szerint esős időre készülhettünk, és az indulás reggelének égboltja sem biztatott sok jóval, mégis 16 bátor, mint később kiderült, mindenre elszánt turista ült fel a negyed tízkor Győr felé közlekedő vonatra.  A jó hangulatú, Biatorbágy vasútállomásig tartó vasúti utazás után a csapat „átszelte” Torbágyot, majd az 1931-es, 22 halálos áldozatot követelő merénylet révén híres viadukt alatt Biára érkeztünk, sajnos az előre beharangozott esővel együtt.  A városból kiérve utunk az első célponthoz, a Szily család Szent Vendel sírkápolnájához vezetett. Az erdőben igazi kihívást jelentett az eső által megolvasztott hó és az alatta teljesen átázott föld. A jó időben könnyűnek mondható emelkedő „megmászása” komoly technikai erőpróbát jelentett.

A csoportkép készítése után a piros jelzésen kapaszkodtunk tovább az Iharos oldalában. A már említett átázott havas terepen a folyamatos esőben be kellett látnunk, hogy az idő nem kedvez az eredetileg tervezett útvonal bejárására és a lehető legrövidebb úton el kell érnünk a „Rigó-pincé”-t, túránk menedéket jelentő fő célpontját. Utunkat nagymértékben megnehezítette, hogy a hegyen lévő utak közül elkerítették azokat, amelyek szerint a legrövidebb úton elérhettük volna a szőlőhegy főútját.

Rövid bizonytalankodás után előkerült a GPS, és megpróbáltunk annak segítségével alkalmas kerülőutat találni. Ez sikerült is, mert megtaláltuk ismét a piros jelzést és a Biai-hegy északi peremén haladtunk a Nyakas-kő felé. A változó intenzitással hulló esőben, a kilátásra jellemző volt, hogy még az etyeki Korda-stúdiót sem láttuk.

Mivel a piros jelzés alulról kerüli a tetőt, mi inkább a kertek alatt a tetőn maradtunk, és egy komolyabb kerülőt téve kiértünk arra a Guba-hegy oldalában vezető útra, amin már veszély nélkül elértük a Rigó-pincéhez vezető utat. A többszöri telefonálás aggódással töltötte a házigazdánkat, volt elnökünket ezért elénk indult. Nagy örömünkre ismertük fel Rigó urat, így már biztosak voltunk, hogy „túléljük” a túrát.

Házigazdánk fűtött szobával, forralt borral, teával és hagymás zsíros kenyérrel várt minket. Mivel mindenki elázott, a legjobbkor jött egy igazi menedékházként funkcionáló pince. Az étkezés és rövid száradás után, miután mindenkit érdekelt a pince,  és  közben az eső is alább hagyott, egy szakszerű pince-, és borbemutatón vettünk részt. A látogatás után még világosban a Gesztenyés erdészházhoz ment le a csapat és szállt fel az Etele térig közlekedő autóbuszra. Abban mindenki megegyezett, hogy a menedékház jellegű pincelátogatás nélkül kizárólag arra emlékeztünk volta, hogy bár ne találtunk volna havat, és ne keserítette volna meg a túrát a hol csendes, hol záporozó eső.

A nehéz időjárás ellenére – a jó meleg pince élményét is átélve – abban is megállapodtunk, hogy jövőre ismét próbálkozunk az Iharos meghódításával (is).

 

Lejegyezte: Szentgyörgyi Tamás

VTSZ közgyűlés Miskolcon

(2013.február 23.)

 

Szövetségünk idei első közgyűlését tartotta hagyományosan az országos vetélkedővel és bakancsos bállal összekötve.

Szombaton a ½ 10 órára meghirdetett kezdésre nem gyűlt össze a küldöttek 50 %-a, így 1 órával később, ½ 11 órakor kezdődött meg a közgyűlés, melyen végül is 43 küldöttből 27 küldött vett részt. A jegyzőkönyv vezetésére Reményi Pálnét szavazták meg a küldöttek. Rósa László alelnök ismertette a napirendet:

 

A VTSZ közgyűlésének napirendje:

1.)    Számviteli Beszámoló és Közhasznúsági Jelentés a 2012. évről (elnökség)

2.)     Az FB beszámolója a Számviteli Beszámolóról és Közhasznúsági Jelentésről

3.)     Észrevételek az Éves Beszámolóval, és a Közhasznúsági Beszámolóval és az FB beszámolójával kapcsolatosan

4.)     A Beszámolók elfogadása (külön-külön)

5.)    Tájékoztató a 2013. évi programokkal és a működéssel kapcsolatosan, szükség estén módosítások beterjesztése.

6.)     A 2013-as költségvetés véglegesítése a programok új preferenciája szerint

7.)    Tájékoztatás a VTSZ elnökség munkájáról és terveiről

8.)     Egyebek

A küldöttek megkapták az írásos előterjesztéseket, így az éves gazdálkodásról, a  közhasznúsági tevékenységgel összefüggő adatokat és szöveges jelentést.

Rósa László az előterjesztett beszámolókhoz szóbeli kiegészítést adott, majd a felügyelőbizottság beszámolójának előterjesztése következett.

A közgyűlés a beterjesztett jelentéseket, a megvitatás után egyhangúlag elfogadta.

A VTSZ 2013. évi költségvetésében kisebb átcsoportosítást javasolt az elnökség, mely a sarokszámokat nem befolyásolta. A módosítási javaslatokat a tagság egyhangúlag elfogadta.

 

Rósa László

XVIII. Természetjáró Vetélkedő Miskolcon.

 

A Vasutas Természetjárók Bükki Egyesülete 2013. február -23-án XVIII. alkalommal rendezte meg a hagyományos Természetjáró Vetélkedőt és a bakancsos bált.

A vetélkedő témája turisztikával és természetjárással, illetve általános műveltséggel kapcsolatos ismeretekre épült, lexikális tudást nem igényelt, mindenféle segédeszköz használata engedélyezett volt. A legtöbb feladatot tesztlapok kitöltésével kellett megoldani, de voltak tereptani és ügyességi feladatok is.

Előzetesen 12 csapat nevezett be a vetélkedőre, de csak 9 csapat ült asztalhoz. A Győriek népes táborából csak 1 csapat vetélkedett, egy-egy csapatot indított a LOKO, a Száguldás, a Zöld Sport Zergék csapata. Újként jelentkezett be a DVSC, Ők még eddig nem vettek részt a vetélkedőnkön, most rögtön két csapattal is neveztek. A miskolci csapatok közül benevezett a DTSK Tanakodók csapata, továbbá egy több szakosztályból álló vegyes csapat, akik Turista turmix néven indultak és Szendrő csapata, akik a „Nekem nyóc” nevet választották.

Nagyon sajnáltuk Záhony csapatát, akik betegség miatt nem tudtak megjelenni.

A vetélkedő 13.00 órakor vette kezdetét. A zsűri nagy taps közepette Verdi: Aida bevonulási indulójára vonult be a terembe és foglalta el a helyét. Ezt követően közösen elénekeltük az Illés együttes „Újra itt van” című dalát. A siratófalon megemlékeztünk egykori túratársainkról, akik már nem lehettek köztünk. A vetélkedés megkezdése előtt a csapatok is bemutatkoztak, szinte minden csapat kijelentette, hogy Ő győzni jött.

A vetélkedőn egy öttagú szakmai zsűri értékelte a csapatok felkészültségét. A zsűri tagjai voltak: Bernáth Marietta, a B.-A.-Z. Megyei Természetjáró Szövetség főtitkára, a zsűri elnöke, Csíger Zsolt erdész szakoktató, Grédics Szilárd, a Bükki Nemzeti Park Igazgatója, az MTSZ elnökségi tagja, Haraszti Gábor, a Tájak, Korok, Múzeumok Egyesület ügyvezető elnöke, valamint Rósa László, a Vasutas Természetjáró Szövetség alelnöke. A játékvezetői feladatokat Csapó Adrien látta el.

A versenyzőknek 10 kérdéskörben kellett összemérniük tudásukat, de ezek között több összetett feladat is volt.

Az első feladat egy irodalmi és nyelvi fejtörő volt, ami három részből állt. Csobádi Viktor tanulótól vers részleteket hallhattak, (irodalom és a természet kapcsolata) majd hangbejátszás következett, ahol irodalmi művekből hangzottak el részletek, majd a tesztlapon eszperente nyelven írt fogalmakat kellett megoldaniuk a csapatoknak.

A második feladat egy terepgyakorlat volt, ahol távolságot kellett meghatározniuk páros lépés számlálása útján, irányszöget kellett mérni, fát felismerni és tanúbizonyságot tenni a jó megfigyelő képességről.

A harmadik feladatban Mátrai Imre a LÁEV Üzemigazgatója a „Kisvasutak nyomában” címet viselő feladatban az erdei vasutakat ismertette a résztvevőkkel, akiknek néhány információ alapján fel kellett ismerniük, hogy melyik kisvasúttal utazunk.

A negyedik feladat egy általános totó volt, amiben voltak tereptani és térképismereti kérdések, turista történelem, stb.

Az ötödik feladat szintén összetett feladat volt. A zsűri egyik tagja, Csíger Zsolt erdész szakoktató számos kitömött madarat, állatot, illetve állatbőröket hozott magával, de voltak különféle szarvas agancsok is, valamint termések, stb, amit a versenyző csapatoknak fel kellett ismerniük. Ez volt az egyik legérdekesebb és legnépszerűbb fordulója a vetélkedőnek.

A hatodik feladat Haraszti Gábor feladványa volt, amely a „Múzeumi séták” nevet viselte. Itt különféle múzeumok képeit látták a résztvevők, a feladat az volt, hogy nevezzék meg, hol, melyik városban vannak a látott múzeumok.

A hetedik feladat egy természetföldrajzi rejtvény volt.

A nyolcadik feladat a „csalhatatlan érzékek” címet viselte. Ezt a feladatot érzékelték a legnehezebbnek a versenyzők. Különféle gyógyteákat kellett kóstolniuk és felismerniük, hogy milyen teát isznak, majd az illatminták alapján kiválasztani, hogy melyik teához melyik illatminta tartozik.

A kilencedik feladat címe: „Természet, az örök múzsa”. Itt híres magyar festők tájképeit kellett felismerni a versenyzőknek.

Végül a tizedik, azaz az utolsó feladat a „Víz szalad” címet viselte. Ebben a feladatban természeti jelenségeket kellett felismerni és definiálni.

A vetélkedő kérdéseinek jelentős részét Kovácsné Nagy Emőke állította össze és szedte rendszerbe.

Nem alakult ki szoros mezőny, nagy volt a szóródás, jelentős ponteltérés volt a csapatok között. Eredmények:

 1. LOKO              115 pont

2. Száguldás          97 pont

3. Zergék                94 pont

Minden csapat átvehette a Tájak, Korok, Múzeumok Egyesület díját, azaz TKM kisfüzeteket vehettek át, az 1-6 helyezett csapatok oklevelet kaptak, az 1-3 helyezett csapatok átvehették a B.-A.-Z Megyei Természetjáró Szövetség felajánlásait az Ómassai kulcsosház használatára, (egy hosszú hétvégére), vagy egy ingyenes részvételi lehetőséget a Nagymilic túrára. Végül átvehették a Bükki Nemzeti Park könyveit, valamint a VTSZ könyv, illetve Video, vagy DVD nyereményeit.

 

A vetélkedőt egy ízletes vacsora követett az Utasellátóban, majd a hajnalig tartó hagyományos bakancsos bál. A bálban közel 120 fő szórakozott a Flamingó együttes zenéjére. Meglepetés műsorként fellépett Huri Noémi és lányai, aki egy nagyon szép hastáncbemutatóval kedveskedett a résztvevőknek.

A másnapi túrát a Zergék csapata és Czina Tivadar vezényelte le, sajnos rajtuk kívül más nem is indult el a túrán. A vasárnapi városnézéshez sem igényelték a résztvevők a segítségünket, hanem öntevékenyen bekapcsolódtak a kocsonyafesztivál színes forgatagába.

Köszönjük a megjelent szakosztályoknak, hogy jelenlétükkel megtisztelték rendezvényünket, bízva abban, hogy mindenki jól érezte magát.

 

Kovács László VTBE

Beszámoló a regionális Vicinális túra Börzsönyben a gazdasági vasutak nyomában, utazás a szobi kisvasúton (2013. március 23.)

 

A túrán öt tagszervezetből 17 vállalkozó szellemű turista jelent meg, ami nem mondható soknak, de az előző napok hideg és csapadékos időjárása után ezen nem is igazán lehetett csodálkozni!  Ez a vicinális túra egyben felfedező jellegű is volt, mert a MÁV szobi gazdasági vasútjának 1993-as felszámolása óta nem volt lehetőség vasúton utazni Szob és Márianosztra között. A 2009-ben újranyitott és a 2013-as szezon március 15-i indulása után a kisvasút tehát szinte felkínálta magát a kipróbálásra. Napsütés nem volt, de eső sem.

Nagy meglepetésünkre a kisvasút indulása előtt Paulik János a kisvasutat üzemeltető vállalkozás vezetője ismertette a vasútvonal történetét, amibe belefonta a környék településeinek rövid történetét, a kisvasutak szerepét a gazdasági fejlődésben. Mindezeket olyan készséggel és igényességgel, amilyen egy idegenvezetőnek is becsületére válna. Az ismertető után beült a kis mozdony vezérállásába és elindultunk.

Márianosztra felé a Mária kútnál tartott rövid pihenőt kihasználva többen ittak a forrásból, és „vezérünktől” megtudtuk, hogy ők tették rendbe a forrást és a környezetét is ők parkosították, és azt is elmondta, hogy ez a nosztrai zarándoklatok utolsó pihenője.  Márianosztrára érkezésünk után meglátogattuk a zarándok templomot, majd a falu házai között nekiindultuk a hegyeknek. Márianosztrától a csapat ketté vált, mert a Lokósok (4 fő) pontosan a most tervezett utat járták be egy héttel ezelőtt, és engedélyt kértek arra, hogy Királyrétet Kis-Inóc felől közelíthessék meg, amit természetesen megkaptak.

Lassan, de biztosan emelkedtünk a Kopasz-hegy felé, az út még fagyos volt, az azon patakként lefolyó vízből képződött jéghártyát és a különféle, a jég által körülölelt földön fekvő gallyak formáit élveztük. A Kopasz hegyre csak „felderítőket” küldtünk, mi folytattuk az utunkat a Nagy Sas-hegy felé. Út közben megemlékeztünk Horváth Józsi bácsiról, aki ezeket az utakat szinte heti rendszerességgel járta, takarította és festette.

A Só-hegy teteje felé közeledve hófoltok jelentek meg, ami persze nem volt meglepetés, hiszen azon a héten még havazott. A tetőn volt kilátás, de a lehetőségektől azért messze elmaradt.  A kilátás helyett a sok szép kökörcsinben gyönyörködhettünk, de a hidegre tekintettel szinte teljesen kopár volt még minden. A fényképezkedés után a hegy északi oldalán nedves hóban folytattuk az utunkat az Érsek-tisztás felé. A sok hó láttán már sejteni lehetett, hogy a völgyben bőven lesz víz, ami akár módosíthatja a tervezett útvonalunkat.

A Nagy-rét érintése után felkapaszkodtunk a Nagy Sas-hegyre, majd megkezdtük a leereszkedést az Érsek-tisztásra, ahol hosszabb ebédszünetet tartottunk, és bevártuk a Kopasz-hegyre feljutott Zöldsportos „felderítőinket” is.

Már a leereszkedés közben is volt egy-két csúszós, sáros szakasz, így elhatároztuk, hogy függően a turistaút állapotától az aszfalton megyünk Kisinóc felé. Az egyébként unalmas aszfaltút mellett a partoldal szikláiból lelógó jégcsapok voltak érdekesek. A zöld és kék jelzések csomópontjához érkezve az a kép fogadott minket, amire számítottunk. A pokol völgyi patak olyan volt, amilyennek még nem láttuk. Vadul rohant lefelé, és nagyon meg kellett nézzük, hogy hogyan tudunk átjutni rajta, mert ha nem, akkor…

De gázlót találva rajta szerencsésen átjutottunk, ám már látszott, hogy nem fogjuk elérni a királyréti kisvasút utolsó járatát, így marad a busz. Még inkább alátámasztotta ezt az, hogy a Kisinóc – Király-rét közötti szakaszon is helyenként patakszerű víz folyt, ott ahol még sosem láttuk, és természetesen sár volt, így arra nem volt esélyünk, hogy gyorsítsunk. Körülbelül 1,5 km-rel Király-rét előtt hallottuk a kisvasút indulását jelző füttyöt, amit „nyugtáztunk”.

Király-réten szerencsénkre nyitva találtuk a Fáradt Vándor éttermet, így a buszunk indulásáig melegedni tudtunk kívülről és belülről.

A fárasztó túra után a csapat jó hangulatban szállt buszra és szállt át a vonatra. Egyhangúan megállapítottuk, hogy idénre már az összes sarat letudtuk.

 

Lejegyezte: Szentgyörgyi Tamás

Vicinális túra egy megszüntetett vasútvonal mentén

2013. március 23. (szombat)

A Szombathelyi szakosztálynak sajnos több lehetősége van vicinális megszüntetett vasútvonalak mentén járni. A vasútvonalak megszüntetési koncepciója a nyugati határvidéket érintette legjobban, ezért határoztuk el, hogy az egyik megszüntetett vasútvonal és környékének szépségeit látogatjuk meg.

Mint már olyan sokszor az időjárás kegyeibe fogadott, mert következő nap már hófúvásban lehetett volna túrázni.

Autóbusszal Rum községig utaztunk ahol már várt minket a vasutas kerékpáros pihenőhely gondnoka Ágnes néni. A túrának 26 fő vágott neki. A Szombathely – Rum vasútvonalat 1894. december 8-án nyitották meg. A teljes vonalat (21 km) felszámolták és 1974. május 25-ével zárták be. Rum községben az állomás épületét lebontották. Az egykori fűtőház sikeres pályázatok eredményeként felújításra került: Indóház Galériaként kiállításoknak ad otthont, és jelenleg kerékpáros pihenőhely és néhány szálláshely is található benne. A falu megnézésére tovább kalauzoltak bennünket a Rumi Rajki István Általános Művelődési Központba, ahol az igazgató Varga Károly Gyula fogadott és bemutatta az állandó és időszakos kiállításokat. Utunkon Szent László királynak szentelt római katolikus temploma 14. századi gótikus Szent László templomba kísértek. Ott a helyi plébános Horváth István ismertetőjét hallgattuk meg. A község vendégszeretete még marasztalt volna, de még távol volt a cél.

A vasútvonaltól kisebb kitérőt tettünk, hogy meg tudjuk látogatni Rábatöttösön a Szent Cecília templomot, mely 12. századi eredetű, fazsindelyes. A 18. században barokkizálták, és akkor készült a nyolc Dorfmeister-freskója, amely páratlan szépségűvé teszi.

Következő állomásunk Csempeszkopács volt, ahol ismét egy kis gyöngyszemet láthattunk. Románkori Szent Mihály templom megtekintése után a megszüntetett vasútvonal töltésén haladtunk tovább.

A vasúti épület Szombathelyről Rum felé haladva a pálya balkéz felőli oldalán volt. Az épület a közelmúltig postaként funkcionált, de a “reformok” ezt is elsodorták. Pályázati pénzből jelenleg a váltó őrhelyet újítják fel vasúti emlékhelyként.

Hosszú egyenes töltésen vezetett utunk, mely jelölt kerékpárút. A töltés Vasszécseny külterületéig ápolt burkolt út, onnan tovább jó minőségű kavicsolt, de két oldalt bokrokkal benőtt.

Vasszécseny állomás épülete Szombathelyről Rum felé haladva a pálya balkéz felőli oldalán volt, emeletes épület, jelenleg lakóház. A homlokzatán a vakolatban még jól látható a község neve.

Táplánszentkereszt felső állomás épülete Szombathelyről Rum felé haladva a pálya jobb kéz felőli oldalán volt. Jelenleg lakóházként használják. Az állomás a vasúti töltésről már alig látszik a dús kerti növényzettől. Táplánszentkereszt-alsó mh. épülete (5.őrház). Valamikor Táplánfának hívták Az épület Szombathelyről Rum felé haladva a pálya jobb kéz felőli oldalán volt.

Innen a vasúti töltés már nehezen járható, így a forgalmas közutat elkerülve Tanakajdot, belső útjain közelítettük meg Szombathelyt. A belvárosig autóbuszon mentünk.

Sok élménnyel gazdagodva kicsit talán elfáradva értünk haza. A túrázók kis ismertető kiadványt kaptak az útvonalról, ami ahvsetura.5mp.eu honlapon is elérhető.

 

Rábai Péter

Vicinális túra Zemplénben

 

Tél a tavaszba! Ez az év szlogenje. A vicinális túrán sem volt ez másképp. Nyolc bátor s elszánt turista vállalkozott a különös szépségekkel tűzdelt útvonalra. Ezt meg spékelte a romantika s a természet adta nehézségek.

Gyönyörű szikrázó napsütés fogadott minket Regécen. De a várnak felfelé kaptatva már nem csak bokáig ért a hó. Imitt amott térdig is süllyedtünk. A látvány viszont mindenért kárpótolta a kis csapatott. Az Arka völgyében érve a máskor csendesen csordogáló víz helyett, jéggel tűzdelt rohanó s itt – ott térdig érő víz fogadott minket.

Hamar kiderült más útvonalat kell választanunk. Felkaptatva a dombra komoly erdőirtásba s annak hozadékával találtuk magunkat szembe. Hó, víz, sár s ugyan mi jöhet még? Kénytelen kelletlen megint útirányt kellet váltani s célba vettük Fónyt.

A dombon átkelve még egy meglepi melyet úgy hívnak északi szél. Ő kelme bizony meg mutatta igazi erejét s csontig hatolt arcunkba vágva. Meg állapítottuk az előző három jelenség együttese sem volt oly rossz, mint szél úrfi akkori kitartása.

Bizony az állomásra érve úgy örültünk a „kis piroska” egy szem kocsijának, mint még soha. De azt meg beszéltük ide még vissza kell jönni a szebbik oldalát megnézni jobb időben.

 

Ruszkai Gáborné

Beszámoló a DVSC Te. Vicinális túráról (2013.03.23 Debrecen)

 

A vicinális túra útvonala: Debrecen-Tiszafüred Tiszafüred-Debrecen. 7 km gyalogtúra. A márciusi téli időben 13 túratag indult útnak a vicinális túrán, a többség visszariadt a mostoha időjárás miatt.8.45-ös vonattal indultunk Tiszafüredre. A vonaton volt idő a nevezett vasútvonal történeti ismertetésére. Az elnök a túratársaknak átadott néhány fontosabb gondolatot a füzesabonyi-debrecenivasútvonal építésével kapcsolatban. Az Eger újság hasábjain keresztül az akkori olvasók nyomon követhették, e nagyszerű utazási eszköz építésének történetét. Most ezekből a cikkekből válogatva ismertük meg az építkezés fontosabb részleteit. 1885 évben, Egerben rájöttek arra, hogy az alföldi összekötetésre nagy szükségük van. mivel itt találhatók az egri káptalan birtokai. Továbbá, ez megjavítja az Erdély felé szállítást, és összekötést. Az építkezés tervezésekor az is felmerült, hogy a Tisza-híd úgy épüljön meg, hogy az gyalog, s kocsi közlekedést szolgálja. Egyszersmind így végleges megoldást kap poroszlói-füredi töltés-ügy is. 1886-ban az Eger- Debrecen vasútvonal építése gyorsan halad, megtörténnek a hivatalos vasútvonal bejárása. Abban is döntés születik, hogy Egyektől szárnyvonalat építenek ki Polgárig, ill. Tiszafüredtől- Karcagig, 1890 évig  sok-sok tárgyalás révén sikerül a megfelelő összeget előkeríteni, és április 15.-ével megkezdődnek a földmunkálatok. Olyan gyorsan haladtak a földmunkával, hogy az első vonat Füzesabonyból-Tiszafüred-hídfőig.robogott végig. 1890. december. 23.-i. újságban már arról számoltak be hogy az egész vasútvonalon elkészültek a munkálatokkal. A tiszai-híd középnyilás vasszerkezetének összeállítása nagy sebességgel folyik. Augusztus hó 03.-án a hivatalos megnyitás Debrecenből indult ki és 04.-én nyert befejezést Egerben Az új tiszai- hídon- Baross kereskedelmi miniszter döntése alapján- a vámszedést a közforgalom részére nem léptették életbe, hanem azon a szabad közlekedést biztosították. Tiszafüredre érkezésünk után gyalogtúrát tettünk, és út közben megismerkedtünk a város nevezetességeivel. városban élő Szücs Imre fazekas iparművész munkáival. A MÁV állomás előtt kiállított- 275 Nyalóka- mozdonyt mindnyájan megnéztük. Ezt a mozdonyt még Radácsi Sándor mozdonyvezető túratársunk is vezette ezen a vonalon. Elősegítette túránk sikerét az is, hogy az időjárás kedvező volt. A hazautazásunkkor gyönyörködhettünk a vonatból, a Hortobágy Nemzeti Park állatvilágában a rókától a vadlúdig.  Az élményeink. hogy maradandóak legyenek Pallós Béla gondoskodott fotóival. Úgy tervezzük, jó időben megismételjük ezt a szép túrát.

 

Dr Kiripolszky István DVSC elnök,

VTSZ 2012 évi minősítése

 

Arany minősítés

1

Viczián Zoltán

Alföld TE

7 466

18

Erdei László

Alföld TE

3 653

2

Fejes Gábor

Alföld TE

7 336

19

Adlovitsné H. Teréz

GYVTE

3 521

3

Béli László

GYVTE

7 181

20

Tóth Ferenc Attila

VTBK Bánréve

3 332

4

Lévay Béla

Lokomotív TE

6 217

21

Hartmann Mihály

Lokomotív TE

3 332

5

Kuty László

VTBK Bánréve

5 558

22

Tálas Tibor

VTBK Bánréve

3 322

6

Réthy Ákos

GYVTE

5 123

23

Csarnai Béláné

MVSC

3 316

7

Kosztolányi Mihályné

GYVTE

4 928

24

Erdei László ifj

Alföld TE

3 284

8

Unzeitig László

GYVTE

4 851

25

Puky Miklós dr

Lokomotív TE

3 223

9

Haraszti Aranka

GYVTE

4 706

26

Ispánovity Máté

Lokomotív TE

3 204

10

Boros László

Alföld TE

4 701

27

Molnár Zsuzsanna

GYVTE

3 191

11

Réthyné Töpler Erzsébet

GYVTE

4 517

28

Vadon Béla

Alföld TE

3 187

12

Réthy Bence

GYVTE

4 406

29

Váradi Zsófia

MVSC

3 174

13

Várdai Lajosné

Lokomotív TE

4 315

30

Csarnai Béla

MVSC

3 170

14

Konkoli József

Lokomotív TE

4 142

31

Farkas András

VTBK Bánréve

3 162

15

Ispánovity Márton

Lokomotív TE

3 852

32

Sum Anna

MVSC

3 134

16

Véha Béla

Alföld TE

3 851

33

Borsos Gábor

Zöldsport E

3 129

17

Béliné Sári Anna

GYVTE

3 814

34

Pusztai László

Alföld TE

3 125

 

Ezüst minősítés

35

Komlósy Jolán

Vas. Egyetértés Mh. Db.

2 976

54

Benedek Gábor

Alföld TE

2 403

36

Horváth Ferenc

GYVTE

2 945

55

Beke Tamás

Lokomotív TE

2 388

37

Bálint József

GYVTE

2 939

56

Mihók Zsuzsa

Lokomotív TE

2 305

38

Süle Antal

Haladás VSE

2 888

57

Rózsa Péter

VTBK Bánréve

2 282

39

Horváth Ferencné

GYVTE

2 878

58

Szórádi Tamás

GYVTE

2 252

40

Reiss Györgyné

Lokomotív TE

2 811

59

Szabó László

Alföld TE

2 247

41

Válint György

VTBK Bánréve

2 740

60

Gróz József

GYVTE

2 221

42

Horváthné Asbóth Irma

GYVTE

2 683

61

Kuzma Ferencné

Törekvés SE

2 216

43

Magyar Antal

GYVTE

2 645

62

Machata Béla

Alföld TE

2 193

44

Scultéty Gábor

Lokomotív TE

2 633

63

Deák Bertalan

MÁVTI SK Kökörcsin

2 188

45

Szemerédi András

Lokomotív TE

2 629

64

Németh Károlyné

GYVTE

2 167

46

Kemény András

Zöldsport E

2 533

65

Csuka István

GYVTE

2 141

47

Horváth  Zsuzsanna II.

Lokomotív TE

2 529

66

Vontszeműova Márta

GYVTE

2 138

48

Takács Gabriella

MVSC

2 443

67

Rósa László

Lokomotív TE

2 100

49

Hoffmann Ádám

Alföld TE

2 432

68

Gábriel Lajosné

GYVTE

2 090

50

Kuzma Ferenc

Törekvés SE

2 426

69

Antal János

Szentesi VSC

2 015

51

Süléné Takács Jolán

Haladás VSE

2 416

70

Benedekné dr.Bodnár Katalin

Zöldsport E

2 013

52

Ruszkai Gáborné

VTBE

2 414

71

Boros Lajosné

MÁVTI SK Kökörcsin

2 009

53

Urbán György

Lokomotív TE

2 404

 

 

Bronz minősítés

72

Győrfi Mária

Szentesi VSC

1 988

119

Hatvani Lajos

MÁVTI SK Kökörcsin

1 295

73

Morvay Julianna

GYVTE

1 942

120

Kalinovits B Balázs

Zöldsport E

1 264

74

Varga Jánosné

MVSC

1 899

121

Kornis Attiláné

Lokomotív TE

1 250

75

Varmuzsa Rezső

MVSC

1 882

122

Faragó Sándorné

Zöldsport E

1 241

76

Kernya Mária

GYVTE

1 866

123

Szepesi János

Zöldsport E

1 240

77

Szücs Tiborné

GYVTE

1 850

124

Koncz Péter

Lokomotív TE

1 233

78

Apró Margit

Alföld TE

1 839

125

Horváth Terézia

Vezérig. SC.

1 218

79

Ruborits Sándor

Haladás VSE

1 835

126

Zolnai Györgyné

Alföld TE

1 203

80

Anghelyi Edit

GYVTE

1 781

127

Szabó Istvánné

GYVTE

1 170

81

Bartók Julianna

MVSC

1 766

128

Bödör Tamás

Lokomotív TE

1 169

82

Wolf Ádám

Lokomotív TE

1 739

129

Vadonné P. Julianna

Alföld TE

1 164

83

Nagy Ágnes

Lokomotív TE

1 725

130

Csizmazia Zsuzsa

GYVTE

1 145

84

Pólya Tibor

Szentesi VSC

1 717

131

Ertl Sándor

GYVTE

1 142

85

Rábai Péter

Haladás VSE

1 716

132

Karáth László

Haladás VSE

1 131

86

Káldy Judit

Haladás VSE

1 711

133

Mátéka László

Zöldsport E

1 128

87

Zsebők Júlia

Lokomotív TE

1 668

134

Takaró László ifj.

Lokomotív TE

1 120

88

Bierbauer Mihályné

GYVTE

1 658

135

Hegyaljai Béla

Szentesi VSC

1 105

89

Strenner János

GYVTE

1 647

136

Szöllősi Ildikó

Szentesi VSC

1 105

90

Varmuzsa Rezsőné

MVSC

1 627

137

Daróczi Erzsébet

Vezérig. SC.

1 102

91

Major Mihályné

GYVTE

1 626

138

Poráczkiné Gyarmati Ágnes

MVSC

1 096

92

Kernya Lászlóné

GYVTE

1 622

139

Kőhalminé Merklin Erzsébet

Haladás VSE

1 094

93

Reményi Erzsébet

Északi Fény TE

1 620

140

Mészárosné Kis Ágnes

Lokomotív TE

1 085

94

Urbán Györgyné

Lokomotív TE

1 612

141

Baranyi Tiborné

Haladás VSE

1 084

95

Orehovszkyné Várhegyi Olga

MVSC

1 603

142

Béli Eszter

GYVTE

1 075

96

Hevesi Ágota

GYVTE

1 591

143

Bacsó József

Alföld TE

1 069

97

Szemán Ilona

Vas. Egyetértés Mh. Db.

1 564

144

Gelle László

Haladás VSE

1 059

98

Szántó Emese

VTBK Bánréve

1 554

145

Juhász István

MVSC

1 058

99

Kernya László

GYVTE

1 518

146

Kiss Ferenc

Haladás VSE

1 052

100

Karlaki Lajosné

MVSC

1 513

147

Rábai Péterné

Haladás VSE

1 050

101

Tarr Ferencné

Vas. Egyetértés Mh. Db.

1 491

148

Járosi László

Lokomotív TE

1 048

102

Ruszkai Gábor

VTBE

1 490

149

Fodor Tibor

Zöldsport E

1 046

103

Virág Lajos

GYVTE

1 454

150

Bacsó József ifj

Alföld TE

1 042

104

Faragó Sándor

Zöldsport E

1 447

151

Jámbor Éva

Haladás VSE

1 041

105

Hevér Éva

Lokomotív TE

1 426

152

Ispánovity Mártonné

Lokomotív TE

1 040

106

Eördögh Katalin

Törekvés SE

1 421

153

Pozsgainé Cserkész Edit

Haladás VSE

1 035

107

Megyeri Lászlóné

Alföld TE

1 390

154

Balogh Zsolt

Alföld TE

1 032

108

Ulrich Józsefné

GYVTE

1 389

155

Czuppon Robert

GYVTE

1 031

109

Szabó Árpád

Zöldsport E

1 388

156

Bozó Istvánné

Haladás VSE

1 027

110

Köbli Zoltán

Haladás VSE

1 370

157

Kiss Ferencné

Haladás VSE

1 027

111

Solczi Ágnes

MVSC

1 355

158

Petőczné Krétay Edit

GYVTE

1 025

112

Márki-Zay Dániel

Alföld TE

1 341

159

Petkó Jenőné

Haladás VSE

1 025

113

Andóné Székely Mária

GYVTE

1 338

160

Szabóné Lőcsei Zsuzsanna

MVSC

1 023

114

Erdélyi Lászlóné

Vas. Egyetértés Mh. Db.

1 326

161

Kiskun Magdolna

MVSC

1 022

115

Unzeitig Lászlóné

GYVTE

1 323

162

Petkó Ágnes

Haladás VSE

1 020

116

G. Nagy János

Vezérig. SC.

1 319

163

Petkó Gábor

Haladás VSE

1 020

117

Guha Károlyné

MÁVTI SK Kökörcsin

1 315

164

Petkó Rebeka

Haladás VSE

1 020

118

Kiss János

Törekvés SE

1 306

 

 

                                                                                               Rósa László

Rövid beszámoló a Vasutas Turista nap 2013. április 13-i programjairól

 

Budapest környéki emléktúrára a Nyugatiból Verőce állomásig utaztunk, ahol a közeli Gorka Géza múzeum egyedi kerámia gyűjteményének megtekintése után a Pest-megyei Piros jelzésen felgyalogoltunk a Dunakanyar egyik legszebb kilátópontjára. Útközben tavaszi virágokkal díszített rétek várták a 25 fős csapatot.

Katalin-pusztán újabb túratársakkal találkoztunk, hátizsákból megebédeltünk, a kocsmában lebélyegeztettük túrajelentéseinket, majd az Országos Kéktúra útvonalán mentünk tovább a „Másfél millió lépés …” című film rendezőjének, Rockenbauer

Pálnak a kopjafájához, aki mára már legendássá vált útján készült dokumentumfilm-sorozattal megismertette mindenkivel az Országos Kéktúrát, mely vasútállomástól vasútállomásig járja be hazánkat hegyeken-völgyeken, pusztákon át. Vasutas Turista Napi megemlékezésünket a kopjafánál tartottuk. A Gyadai-tanösvényen „Hangya Dani” erdei ismertető tábláinak segítségével életre kelt az erdő.

A csapadékos tavasz miatt a Lósi-patak pallóit kis híján nyaldosta a víz, de így kalandosabb volt végigmenni az ártéren. Az óriások pihenője után újabb izgalmak következtek, átkeltünk a Lósi-patakon facölöpökön és átbillenő hídon lépkedve a csodás Gyadai-rétre, ahol a csapat kettévált. A többség Katalin pusztára gyalogolt vissza a Madártani és a „Rejteni vágyó kesserek”, azaz geoláda kincskeresők tanösvényén. Az erdei függőhíd volt a legizgalmasabb része az útvonalnak, melyen visszatértünk a településre, onnan busszal Vácra illetve a fővárosba.

A Naszályt kerülő Kosdra továbbtúrázó csapat a Pest-megyei Piros jelzésen változatos, néhol igen sáros, csúszós terepen, de odvas keltikék által beborított hegyoldalban haladt. Útba esett egy ritka természeti jelenség: bezárt kocsmahivatal. Az Árpádházi Szent Erzsébet templommal szemben szálltunk fel a Volán buszra, s rövid utazás után már Vácra is értünk, ahol sikerült elérni a Nyugatiba közlekedő zónázót.

 

Észak-Dunántúlon a Vasutas Turista Napon a Győri Vasutas Természetjáró Egyesület Pannonhalma környéki teljesítménytúrákat szervezett 10, 15, 20, 30, 40 és 50 km-es távokon, melyen több mint 700 fő vett részt (ebből 80 fő vonattal érkezett Győr felől).

A legnépszerűbb, a Pannonhalma 10 teljesítménytúra útvonala: Pannonhalma vasútállomás – Apátság – Boldog Mór kilátó – Imre herceg-hegy – Illaki-erdő – Ravazd, Kilátó – Ravazd, Jegenye étterem, de lehetett nevezni a Ravazdi róka 15 és 20 teljesítménytúrára is. A könnyű és közepes túrákhoz a szervezők vezetőt is biztosítottak. A rendezvény lebonyolításához az egyesület, mely meghatározó, aktív tagja a VTSZ-nek, a Magyar Olimpia Bizottság által kiírt pályázaton is nyertek pénzt.

 

Nyugat-Dunántúlon a Szombathely Természetjáró Szakosztály a Keszthelyi-hegységbe, Kelet-Magyarországon a miskolci vasutas természetjárók a Zemplénben az Országos Kéktúrából kimaradt OKT pecséteket pótoltak túrájukon.

 

A debreceni DVSC természetjárói a Vasutas Turista Napon 40 fővel (ebből 10 vasutas nyugdíjas) Vaja környékén egy 7 km-es túrán emlékeztek meg egykori és most is aktív turista társaikról.

Ellátogattak a Vay-várkastélyhoz, ahol megismerhették a Vay- várkastély és múzeum történetét. Megcsodálhatták a kastélyparkot a szoborparkkal és a hatalmas öreg platánfával.

 

Az idei országos Vasutas Turista Nap igen sokszínű élményekkel gazdagította az azokon résztvevő túratársakat. Az élményeiket az egyesületek a saját honlapjaikon oszthatják meg.

 

Forrás: Huri Noémi (MÁV-Start Express-ben megjelent beszámolója alapján),

(képek, Szentgyörgyi Tamás)

 

Tavaszi csillagtúra Tata, (2013. május 2-5.)

A VTSZ őszi közgyűlése az elnökségre ruházta a tavaszi csillagtúra helyszínének eldöntését. Sokat gondolkodtunk, hogy olyan térséget találjunk, ahol viszonylag régen tartottunk ilyen jellegű rendezvényt, ugyanakkor túrákkal bejárható a környék. Az időpont lehetetlenné tette kollégiumi szállás foglalását, mert az iskolákban még tanítás volt. Végül a tatai Öreg Tó Club Hotel és Ifjúsági Tábor lehetőségei és ajánlata kedvezőnek bizonyultak. Február 14-én megtekintettük az akkor még felújítás alatt álló szállást, megbeszéltük a részleteket és egy jó hét múlva már a körlevél is elkészült. Sajnos, még így is viszonylag kevés volt az idő a jelentkezésre, melyek nem is alakultak úgy, ahogy szerettük volna. A lefoglalt 105 helyre csak 77 fő jelentkezett. Sikerült időben lemondanunk a felesleges szállás, elkerültük a kötbérfizetést.

Az első napi városnézésen részt vevő 2 csoportunkat nagyon lelkes, a várost jól ismerő idegenvezetők kalauzolták, megmutatva minden érdekességet és látnivalót.

A nagy túrák útvonalát Rábai Péter (Szombathely, elnökség) javasolta, mert ezeket Ők tavaly bejárták. A túrák vezetését végül Ruszkainé Piroska (VTBE) és Antal János (Szentes) vállalta és teljesítette a résztvevők megelégedésére. A közepes túrát Vitéz Norbert (MÁVTI, elnökség) vezette. Az agostyáni Arborétum és az Öreg tavat megkerülő túrát mi vezettük. Az Arborétumban a helyi vezető, az Arborétumot alapító és hosszú évekig vezető idős úr előadása nagyon tetszett a résztvevőknek. Az Öreg tavat megkerülő túránkat gyakorlatilag kétszer teljesítettük, egyszer gyalog a parton, egyszer pedig a tavon sétahajóval úgy, hogy a hajó visszafordult értünk a Várnál lévő megállójánál. Jó néhányan egyéni programot csináltak maguknak, ellátogatva így Neszmélyre, a Hajóskanzenbe, majd onnan gyalog jöttek vissza.

Az időjárás is kegyes volt hozzánk.

A megrendelt estebédet ízletesen és megfelelő mennyiségben szolgálták fel. Külön meglepetés volt, hogy a szombat esti vacsora alatt és után egy zenész nagyon jó hangulatot csinált, sokan táncoltak is.

A szálláshelyek leadásánál a faházas résztvevők panaszkodtak, hogy a beköltözéskor a takarítás jócskán elnagyolt volt, azt maguk fejezték be. Az észrevételt továbbítottuk a szállásadók felé, akik elnézést kértek.

A csillagtúrán 16 tagszervezetből vettek részt túrázóink, beleértve a győrieket is, akik csak a túrákhoz csatlakoztak.

 

Reményi Pál

programszervező

Címkék: